در حال بارگذاری لطفا شکیبا باشید...
خلاصۀ مباحث سندیکای تئاتر آلمان بر اساس سخنرانی محمدعلی بهبودی
■ اخبار » یادداشت ■ شناسه خبر : 6469 ■ 1397/10/16 12:19

خلاصۀ مباحث سندیکای تئاتر آلمان بر اساس سخنرانی محمدعلی بهبودی


سندیکای  تئاتر  آلمان  مبتنی  بر  انجمن‌های  تئاتر  شهرستان  و  اعضای  مستقل  هنرهای  صحنه‌ای  است.

ارکان صنف عبارت‌اند از هنرمندان فردی، گروه‌های نمایشی و فعالین حوزۀ صحنه، تکنیک و اداری. سایر فعالین مرتبط  عضو سندیکاهای فنی و حرفه‌ای و کارگری هستند. مأموریت سندیکا به‌طورکلی عبارت است از تأمین و تقویت اهداف هنری، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی تئاتر آلمان و اعضاء. به‌منظور دستیابی به  این مأموریت اقدامات ذیل دنبال می‌شود:

  • سازمان‌دهی همۀ نیروهای دموکراتیک برای بقاء هنر مبتنی بر اندیشه فرا حزبی و فراجناحی
  • همکاری با سندیکای کارفرمایان تئاتر
  • بهبود شرایط کار و دستمزد بر اساس قراردادهای مشخص
  • تکمیل و توسعۀ قانون کار من‌جمله به‌واسطۀ تشکیل دادگاه‌های حل اختلاف صنفی
  • تأمین حقوق بازنشستگی از طریق صندوق‌های بازنشستگی عمومی و صندوق تخصصی هنرمندان
  • به‌کارگیری همۀ ابزارهای سندیکائی من‌جمله اعتصاب و تأسیس صندوق اعتصاب
  • سعی در ارتقاء ارزش هنری این حرفه
  • تأمین بودجه برای راه‌اندازی ارکان اجرائی از طریق دریافت یک درصد از حقوق اعضاء به‌عنوان حق عضویت و در مقابل ارائۀ خدمات حقوقی و...
  • انتشار نشریۀ ماهانه و کتاب سال شامل مشخصات تئاترها، هنرمندان، کارهای هنری و...
  • همکاری با سندیکاهای خارجی و روابط بین‌الملل
  • نمایندگی مسائل شغلی و حرفه‌ای در اذهان عمومی من‌جمله عضویت در شورای تلویزیون آلمان
  • همکاری و برنامه‌ریزی برای ایجاد بسترهای آموزش تئاتر با هدف پرورش آکتورهای اجرائی
  • حمایت از هرگونه اعتلای کار هنری درزمینۀ تئاتر

در رابطه با نسبت تئاتر و دولت می‌توان قائل به دو گروه کلی تئاتر دولتی و خصوصی در کشور آلمان شد؛

تئاتر دولتی از محل بودجه‌های دولت فدرال، بودجه‌های استانی و بودجه‌های شهرداری‌ها تأمین می‌شوند. هر شهر دارای یک «تئاتر شهر» است که رئیس آن به مدت 5 سال با ارائۀ برنامه و مشورت با شهردار انتخاب می‌شود. این فرد نسبت جذب حدود 4-3 نفر دراماتولوژیست و تعدادی بازیگر اقدام خواهد کرد. پس از طی 3.5 سال توسط

ادارۀ هنر آن شهر عملکرد این رئیس بررسی‌شده و پیرامون تمدید قرارداد وی تصمیم‌گیری خواهد شد.

در بخش خصوصی سه گروه تئاتر فعالیت دارند؛

1-تئاترهای تجاری با ماهیت کمدی و موزیکال و بلوارد

2-تئاتر بخش آزاد هنری و برخوردار از مکان‌های فیزیکی تأمین بودجه از محل اسپانسرشیپ، بودجه‌های دولتی و فروش بلیت

3-تئاتر آزاد-آزاد. تئاترهای آزاد-آزاد توسط اشخاص حقیقی به‌سادگی قابل تشکیل و تأسیس بودجه و در و معمولاً می‌توانند نیمی از بودجۀ اجرای خود را پس از ارائۀ طرح از ادارۀ هنر هر شهر به‌عنوان کمک دریافت کنند.

مسئلۀ  بیکاری  در  میان  هنرمندان  در  آلمان  نیز  وجود  دارد  چنانکه  تنها  5  درصد  از  جامعۀ  حدود  20000  نفری هنرمندان کاملاً برخوردار هستند، حدود 15 درصد زندگی متوسطی دارند و 80 درصد مابقی باید کارهای مختلفی را برای امرارمعاش انجام دهند و امکان بیکاری آن‌ها هم زیاد است که در این صورت از خدمات اجتماعی عمومی دولت فدرال بهره‌مند خواهند شد.

در  رابطه  با  سانسور اگرچه  تقریباً  کنترلی  وجود  ندارد  اما  در  رابطه  با  مواردی  نظیر  نژادپرستی،  افراط‌گرایی، تروریسم،  هولوکاست،  فاشیسم،  پورنو گرافی  و  مواردی  ازاین‌دست  طبق  قانون  اساسی  نظارت  و  رگلاتوری صورت  می‌گیرد.  ضمن  اینکه  رؤسای  تئاترهای  شهری  نیز  احتمالاً  برای  کنترل  محتوای  اجراهای  دارای  مسئولیت هستند.

برای حل اختلافات قاضی تخصصی و مکانیسم حل اختلاف تخصصی پیش‌بینی‌شده است. در رابطه با قیمت بلیت به فرض حقوق متوسط 3000 یورو در ماه قیمت بلیت به‌طور متوسط حدود 35 یورو است. در رابطه با آموزش چنانکه پیش‌تر هم اشاره‌شده نظام آموزشی دو رویکرد دارد

1 رویکرد علمی-پژوهشی باهدف تربیت پژوهشگر تئاتر که  در  دانشگاه‌ها  اجرا  می‌شود

2-رویکرد  اجرائی  با  هدف  تربیت  هنرپیشه  که  توسط  آکادمی ها  و  با  مشارکت سندیکا دنبال می‌شود.

جمع‌بندی کارشناسی بر روی گفته‌های آقای بهبودی:

  • بررسی  صنف  نمایش  آلمان  حاکی  از  تطابق  قابل‌توجه  میان  شرح  مأموریت‌های  آن‌ها  و  شرح  مأموریت‌های استدلال شده برای خانۀ تئاتر در چارچوب سند راهبردی است.
  • نقش  شعب  شهرستان  در  کنار  اعضای  انجمن‌های  مستقل  در  شکل‌دهی  به  ارکان  صنف  بسیار  پررنگ است.
  • در اجلاس سرتاسری که هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌گردد نمایندگان انجمن‌های شهرستان و اصناف اعزام می‌شود (و نه همۀ اعضا) بنابراین رأی‌گیری به‌صورت فدرالی است.
  • صنف مسئولیت کلیۀ امور ارتباط‌جمعی را اعم از ارتباط با دولت و مردم بر عهده دارد.
  • رویکرد نظام نمایش آلمان به سانسور نشان می‌دهد که رگلاتوری در نظام نمایش آلمان بر اساس توجیه رؤسای تئاترها و تفویض مسئولیت به آن‌ها از یکسو و از سوی دیگر در چارچوب تدوین قوانین و پروتکل‌های مشخص و قابل اتکا و به دور از سلایق شخصی برای چارچوب‌بندی محتوا دنبال می‌شود.
  • صنف می‌تواند در رابطه باتربیت هنرپیشه به‌صورت فنی و حرفه‌ای فعالیت کند.

 

کلیدواژگان


نظرات

شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما




عضویت
سال نو مبارک
جشن نوروزگان خانه تئاتر


© ۲۰۱۹ TheaterForum. All rights reserved
Developed by : w w w . d o r w e b . i r
اطلاعات تلفن Rss
خانه تئاتر



به ما بپیوندید : Sroush Aparat Telegram Tiwtter Instagram